تقویم آموزشی

تقویم آموزشی نیمسال اول تحصیلی 92-91

دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات استان مرکزی-اراک

11/6/91 لغایت 24/6/91

ثبت نام (به تفکیک رشته ها)

شنبه 25/6/91

شروع کلاسها

جمعه 15/10/91

پایان کلاسها

23/10/91 لغایت 6/11/91

به استثنای روزهای 23و29 دی ماه و 6 بهمن ماه 91

امتحانات پایان نیمسال

نکات مهم :

  • ·      حداقل تعداد واحد درسی اخذ شده در طول یک ترم در مقطع کارشناسی ارشد  8 واحد و حداکثر آن 14 واحد می باشد.
  • ·      طبق بخشنامه  جدید غیبت در امتحان هر درس (حداکثر دو درس ) با موافقت شورای آموزشی دانشگاه به منزله حذف درس بدون استرداد شهریه می باشد.
  • ·      اخذ دروس جبرانی برای دانشجویانی که رشته مقطع کارشناسی آن با رشته مقطع ارشد آنان غیر مرتبط یا نیمه مرتبط می باشد ، در نیمسال اول یا دوم شروع به تحصیل دانشجو الزامی است.
  • ·      اخذ دروس کمبود دوره شامل : (وصایای حضرت امام (ره) ، روش تحقیق ، کاربرد کامپیوتر) برای دانشجویانی تمامی رشته ها که در دوران کارشناسی موفق به اخذ و گذراندن دروس فوق نگردیده اند ، جهت فارغ التحصیلی الزامیست.

(شایان ذکر است رشته های فنی نیاز به اخذ و گذراندن درس کاربرد کامپیوتر ندارند)

نمرات آمار کاربردی جوادی شریف

نمرات پایان نیمسال 2-91-90

نام درس :  آمارکاربردی

رشته : مدیریت اجرایی

تاریخ اعلام نمره : 14/5/91

نام استاد : جوادی شریف

ردیف

شماره دانشجویی

نمره

1

900863896

17.75

2

900825168

16.25

3

900863403

12

4

900829353

12

5

900821936

14

6

900825319

16

7

900867901

16

8

900829029

16.5

9

900865014

18.5

10

900856941

19.5

11

900870440

17.75

12

900829498

20

13

900812632

19

14

900865095

15.5

15

900832304

12

16

900825847

14.75

17

900825859

20

18

900844674

12

19

900833462

غ

20

900828979

12

21

900877339

16.5

22

900830881

20

23

900825528

16.5

24

900829638

20

25

891239529

12

26

900872435

15.25

27

900830195

18.75

28

900833235

20

29

900828796

15.75

30

891241631

14

عمر مبارک حضرت مهدی(عج) چگونه پایان می‌یابد

حجت‌الاسلام رسول رضوی، نویسنده کتاب «امام مهدی» و مدرس مؤسسه کلام امام صادق(ع) و استاد دانشکده علوم حدیث است. وی مدیریت گروه ادیان و مذاهب مرکز مطالعات و پژوهش‌های فرهنگی حوزه علمیه و مدیریت گروه تاریخ در موسسه آینده روشن را در کارنامه علمی خود دارد.

حجت‌الاسلام رضوی به دو پرسش خبرنگار آیین و اندیشه فارس پاسخ می‌گوید.

 

 

* قطعاً شنیده‌اید که عده‌ای از اهالی آذربایجان و از مقلدان میرزا صادق مجتهد تبریزی پس از تبعید ایشان به قم توسط رضاخان و رحلت این عالم دینی، تاب ماندن نداشتند و به طالقان در نزدیکی قزوین هجرت کردند، چرا که معتقدند بسیاری از یاران امام زمان(عج) اهل طالقان هستند. آیا این طالقان با همان منطقه‌ای که در احادیث به عنوان طالقان ذکر شده، یکسان است؟

ـ برای تفسیر کردن احادیث آخرالزمانی باید کلمات را با توجه به قراین و با مراجعه به کتاب‌های مسالک و ممالک معنا کرد. علمای اسلام در تمدن اسلامی علمی داشته‌اند به نام «مسالک و ممالک» که معادل آن امروزه همان جغرافیاست. کتاب‌های زیادی هم در این زمینه نوشته شده که از جمله آن‌ها می‌توان به «مسالک و ممالک استخری»، «مسالک و ممالک ابن خردادبه»، «صورة الارض ابن حوقل» و «احسن التقاسیم مجلسی» اشاره کرد. «معجم البلدان» یکی دیگر از مشهورترین این کتاب‌هاست و با مراجعه به آن در می‌یابیم در مورد طالقان اختلاف وجود دارد؛ یک طالقان در ایران است و یک طالقان دیگر در افغانستان وجود دارد. اتفاقا به نظر می‌رسد روایاتی که در این زمینه وجود دارد بیشتر ناظر به طالقان افغانستان است. در حدیثی از امام صادق(ع) خطاب به ابوبصیر نام یاران امام زمان(عج) و تفکیک جغرافیایی هر منطقه ذکر شده است. در کتاب «دلائل الامامة» محمد بن جریر طبری (از علمای قرن پنجم هجری) آمده است که ۲۴ تن از ۳۱۳ یار ویژه امام زمان(عج) اهل طالقان هستند.

 

* یکی از سؤالات و کنجکاوی‌هایی که همواره درباره وجود مبارک امام زمان(عج) وجود دارد این است که زندگی آن امام چگونه به پایان می‌رسد.

ـ طبیعتا از نظر عقلی این موضوع از دو حالت خارج نیست:

اول؛ حضرت به مرگ طبیعی از دنیا رحلت‌ می‌کنند. برای این موضوع روایت‌هایی نیز وجود دارد که یکی از مشهورترین آن‌ها در جلد دوم تفسیر عیاشی و همچنین جلد پنجاه و دوم بحارالانوار آمده است.

در این روایت، امام صادق(ع) در تفسیر آیه ششم سوره اسراء (ثُمَّ رَدَدْنا لَکُمُ الْکَرَّةَ عَلَیْهِمْ؛ سپس شما را بر آنها چیره می‏کنیم) مى‌فرماید: «مقصود، زنده شدن دوباره امام حسین(ع) و ۷۲ نفر از اصحابش در عصر امام عصر(عج) است، در حالى که کلاهخود طلایى بر سر دارند و رجعت امام حسین(ع) را به مردم اطلاع مى‌دهند تا مؤمنان به شک و شبهه نیفتند و این در حالى است که حضرت مهدى(ع) در میان مردم است. هنگامى که همه مؤمنان امام حسین(ع) را شناختند و تأکید کردند که او حسین(ع) است، مرگ حضرت مهدى(ع) فرا خواهد رسید و دیده از جهان فرو خواهد بست. آنگاه امام حسین(ع) او را غسل و کفن و حنوط مى‌کند و به خاک مى‌سپارد.».

دوم؛ حضرت مهدی به شهادت می‌رسند. در این باره آمده است وقتی ۷۰ سال از حکومت حضرت گذشت، زنى به نام سعیده از طایفه بنى‌تمیم که صورتش مانند مردها محاسن دارد، ایشان را به وسیله پرتاب سنگ شهادت مى‌رساند.